Chatbots: Heb jij ze al in dienst?

Door 3 november 2017 Nieuws

De opkomst van Chatbots is een onderwerp dat steeds vaker voorbij komt in online marketing en web development land. Een chatbot is een robot of computer die met jou kan converseren. Dat klinkt misschien wat eng, maar er is een grote kans dat jij zelfs al een conversatie hebt gevoerd met een chatbot. Zonder dat je dat in de gaten had!

Chatbots ter ondersteuning van de dienstverlening

Een aantal grote bedrijven (o.a. Bol.com) zetten chatbots al een tijdje in ter ondersteuning van hun dienstverlening. Het wordt ingezet voor bijvoorbeeld het reserveren van een tafel in een restaurant, het bestellen van een pizza of het boeken van een vlucht.

Dat messenger platformen, bijvoorbeeld chatprogramma’s zoals WhatsApp en Facebook Messenger, populair zijn blijkt wel uit onderstaande feiten:

  • 4 van de 6 social media platformen zijn messengers
  • Er worden meer berichten verstuurd via messengers dan e-mails
  • Sinds Facebook Facebook Messenger open heeft gesteld voor chatbots in 2016 zijn de business to consumer chat-gesprekken verdubbeld!

Chatbots op messenger platformen

Onlangs zijn onze Software Engineers naar hét Woodstock van de Programmeur-wereld geweest, namelijk de PHP North West Conferentie in Manchester. PHP staat voor Hypertext Preprocesor, dit is een scriptaal (code) die bedoeld is voor het opzetten van dynamische websites op webservers.

Tijdens het congres hebben de Software Engineers diverse talks bijgewoond, waaronder een talk over Chatbots. Deze talk ging onder andere over het maken en het implementeren van chatbots. Een mooi voorbeeld van de implementatie is de integratie met Facebook Messenger en Dialogflow.
Deze implementaties zijn voorbeelden van bestaande diensten die een verbinding kunnen maken met chatbots die ook door Van der Let & Partners kunnen worden ontwikkeld. Met deze diensten kun je de chatbots trainen, omdat deze diensten informatie kunnen leveren die een chatbot slimmer maakt.

Het klantenservice aspect bij Facebook wordt steeds belangrijker en door een chatbot in te zetten op Facebook Messenger hoeft men dit niet continu bij te houden.

Het maken en implementeren van Chatbots

Door gebruik te maken van bestaande platformen en diensten (o.a. Facebook Messenger en Dialogflow) is het eenvoudig om een chatbot op te zetten. De stappen die genomen worden bij het gebruiken van een chatbot zijn 1. Het ontwikkelen van een chatbot (technisch gezien) en 2. het trainen (aanleren) van de chatbot. Het trainen van de chatbot doe je door verwachte vragen en of steekwoorden in te voeren en vervolgens te bepalen wat de reactie van de chatbot hier op moet zijn.

Chatbot trainen

Doormiddel van Machine Learning (ML) en Artificial Intelligence (AI) wordt er voor gezorgd dat de chatbot de vragen begrijpt en daar ook het juiste ingestelde antwoord op kan geven. Zoals je zult begrijpen valt of staat een chatbot wel met een goeie trainer 🙂

Benieuwd wat een chatbot voor jouw website, social media kanaal of support afdeling (klantenservice) kan betekenen? Neem gerust contact met ons op om over de diverse mogelijkheden te sparren.

Laat een bericht achter.