Stel in 7 stappen een contentstrategie op

Een contentstrategie biedt ondersteuning in het maken en publiceren van relevante content voor uw publiek. In de contentstrategie legt u het proces vast waarin u content bedenkt, maakt en publiceert en agendeert. Wij vertellen in 7 stappen hoe u een contentstrategie opstelt.
Contentstrategie

Waarom is een contentstrategie belangrijk? 

De strategie is niet een doel, maar een hulpmiddel om op een gestructureerde wijze via diverse kanalen betekenisvolle content naar buiten te brengen. Het zorgt voor regelmaat, consistentie en rust. Dit kan leiden tot meer websiteverkeer en een betere klantrelatie met uw huidige en potentiële klanten.

Stel in deze 7 stappen een contentstrategie op

Met behulp van deze zeven stappen bent u in staat een contentstrategie voor uw eigen organisatie te formuleren.

1. Bepaal het doel

Meer websiteverkeer, versterken klantrelaties of meer nieuwsbriefinschrijvingen.
Weet wat u wilt bereiken met uw content. Daarvoor bepaalt u het doel van uw contentstrategie. Een contentstrategie en marketingstrategie worden nogal eens door elkaar gehaald. Een contentstrategie richt zich op het versterken van uw klantrelatie, het zorgen voor meer websiteverkeer en het vergroten van uw bereik door het publiceren van waardevolle content voor uw publiek. Een marketingstrategie richt zich meer op het genereren van meer conversies, bijvoorbeeld contactformulieren of offerte-aanvragen. 

2. Beschrijf uw bedrijfs-DNA

Het is belangrijk om op papier te zetten waar uw organisatie sterk in is en waar het zich in onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Hierbij kunt u uzelf de volgende vragen stellen: waar staat uw bedrijf voor? Om welke producten of diensten wilt u bekend staan? Hieruit kunt u USP’s selecteren, die u graag kenbaar wilt maken aan de doelgroep.

3. Bepaal het publiek

Onmisbaar bij het formuleren van een contentstrategie is het omschrijven van uw publiek. Wie zijn uw huidige en potentiële klanten? Op wie richt u uw content? Omschrijf uw publiek die u graag wilt inspireren, vermaken of informeren. Het maken van een persona helpt bij het in kaart brengen van het publiek. Ook het bepalen van de tone of voice is een belangrijk element in deze stap.

4. Bepaal de ‘sweet spot’

In de volgende stap wordt de centrale boodschap van al uw content-uitingen bepaald. Waar is uw bedrijf goed en wat wil uw publiek weten of is het publiek naar op zoek. De overlap tussen deze twee gebieden is het magische stukje content: de sweet spot. Hierdoor creëert u content met waarde voor uw publiek.

5. Schrijf een merkverhaal

Een merkverhaal is het verhaal van uw merk/bedrijf, waarin u omschrijft wie u bent en wat u doet en bevat in feite de kern van waarom u doet wat u doet. Schrijf een inspirerend merkverhaal, waarin een klant wordt meegenomen. In een merkverhaal komen de waarden van het bedrijf sterk naar voren en dat geeft richting.

6. Bepaal de contentpijlers

Welke onderwerpen zijn interessant? Welke informatie is relevant voor uw klant, wat willen zij weten? Onderzoek de informatiebehoefte van uw klanten en concentreer u op de belangrijkste pijlers. Bijvoorbeeld informatieve content over nieuwe producten of vermakende content door middel van het introduceren van uw medewerkers.

7. Leg de kaders van de strategie vast

In de laatste stap van het formuleren van de contentstrategie is het van belang om de vorm, maat en op welk moment de content wordt gepubliceerd.
Is gebleken uit de strategie dat u mensen wilt overtuigen, dan zijn contentformats als een checklist en advertenties erg geschikt. Wilt u juist mensen informeren dan is het schrijven van blogpost of een infographic passend.

Even sparren over uw contentstrategie?

Met deze stappen kunt u een begin maken met uw contentstrategie. Heeft u hulp nodig of wilt u meer uit uw contentstrategie halen, neem dan contact met ons op. Onze ervaren online marketeers helpen u graag verder bij het formuleren van een doeltreffende contentstrategie.