Meer kanalen, meer verkopen

Een klagende ondernemer omdat hij het te druk heeft met zijn vele orders, een groter compliment kun je als marketeer niet krijgen. In dit artikel leggen de internetmarketeers van Van der Let & Partners uit hoe zij Transportbedrijf Bakker, uit het Friese Reduzum, helpen om online één van de grootste spelers in zand-, grond- en grindverkopers te worden.
transportbedrijf bakker

Transportbedrijf Bakker

U bent ze vast weleens tegengekomen, rood met gele vrachtwagens met een hoop zand erop. Soms wel 20 bigbags tegelijk. Grote kans dat een dergelijke zware jongen tot de vloot van Transportbedrijf Bakker behoort. Transportbedrijf Bakker is van oudsher een transportbedrijf dat grond, grind en asfalt levert aan de wegenbouw. Zo leveren zij op dit moment grond voor onder andere het verhogen van de Afsluitdijk.

Sales verhogen

Naast deze corebusiness, verkoopt ondernemer Wilfred Jansen zand, grond en grind aan particulieren. “Een beetje hobby”, zoals hij het zelf zegt. Met een aantal webpagina’s en een marktplaatsadvertentie heeft Wilfred al aardig wat tuinen gevuld, maar nog niet genoeg, vindt deze ambitieuze Fries. Om die reden benaderde Wilfred Van der Let & Partners uit Heerenveen, eveneens ambitieuze Friezen, met de vraag: ‘Hoe kunnen jullie ervoor zorgen dat wij meer zand, grond en grind verkopen?’ 

Van deze case gaat het digitale marketinghart van de internetmarketeers sneller kloppen, om de volgende redenen:

  • De opdracht is heel open. Ongeveer elk marketingkanaal is geoorloofd zolang de kosten per order maar binnen de perken blijven.
  • Het zijn leuke producten, lekker concreet. Zand is zand, basalt split is basalt split, hierdoor is het heel goed vergelijkbaar met concurrenten.
  • De USP’s zijn erg sterk, namelijk online de goedkoopste én levering in heel NL. Alleen de doelgroep was hier nog niet van op de hoogte. Dit betreft overigens een branche met nauwelijks terugkerende klanten.
  • Verder mocht de VDLP-marketeer in de lead zijn bij het opzetten van een nieuwe webshop. Dus SEO technisch in één keer goed.

In 5 stappen succesvollere sales:

  1. Een plan
    Of beter gezegd een lijst met actiepunten met urenbegroting.
  1. Zoekwoordenonderzoek 
    Ophoogzand, Opvulzand, Stopzand, Vulzand, Klapzand, Plaatzand, Zand voor zandbed, Zand voor ophoging, Cunetzand allemaal synoniemen voor min of meer hetzelfde product. En dat voor de 60 producten waar de webshop mee moest starten. Voor deze opdracht is het essentieel om te weten op welke woorden de zoekvolumes zitten en waar de concurrentie op zit. Even bikkelen dus. Op basis van dit zoekwoordenonderzoek hebben wij tevens de indeling voor de website gemaakt.
  1. Realiseren webshop 
    Wij hebben gekozen voor een website binnen het Lightspeed-platform te realiseren. Aangezien het een website moest worden met weinig maatwerk en er geen strakke design wensen waren is dit een prima oplossing. Hierbij konden wij snel beginnen met het vullen van de site en werken vanuit een snel en zeer seo-vriendelijk platform.

    Belangrijk uitgangspunt bij het realiseren van de website is dat de gebruiker van alle informatie wordt voorzien op de site. Zodat de gebruiker niet naar een concurrent gaat om informatie op te zoeken. Het zand van de concurrent is nauwelijks anders. Om die reden hebben wij een rekentool gemaakt zodat de klant precies weet hoeveel er besteld moet worden. Ook hebben wij een duidelijke indeling gemaakt naar toepassing. Hierdoor gaat een gebruiker bijvoorbeeld minder snel bij de website van een concurrent kijken of basalt split geschikt is voor dakgrind.
  1. Websiteverkeer
    Eind vorig jaar ging de nieuwe website van Transportbedrijfbakker live met een beperkt aantal bezoekers. De meeste bestellingen van zand, grond en grind vonden vaak in het voorjaar plaats. Hierdoor had het online marketingteam van Van der Let & Partners nog maar een aantal maanden de tijd om de belangrijkste advertentiekanalen aan te sluiten en te testen.

    Mede door gebruik te maken van een productfeed management tool konden wij versnelt het volledige aanbod geautomatiseerd naar advertentiekanalen en verkoopplatformen sturen.

    Hierdoor steeg het relevante websitebezoek wat resulteerde in een prachtige omzetstijging. Doordat wij op tijd waren met het aansluiten van alle (advertentie) kanalen konden we ook de juiste verkoopstrategie uitstippelen en budgetten afstemmen. De budgetten en strakke inrichting van de (advertentie) kanalen zorgt ervoor dat wij in het hoogseizoen maar ook in het laagseizoen kunnen adverteren met een positieve ROI.

  2. Rapporteren
    Maandelijks sturen wij de ondernemers een geautomatiseerd Data Studio rapport en nemen wij dit door. Hieraan zijn alle eerdergenoemde verkoopkanalen gekoppeld. Het voordeel hiervan is dat wij duidelijk kunnen waar de advertentiegelden het beste renderen.

Even sparren?
Wilt u ook uw salestraject optimaliseren? De internetmarketeers van Van der Let & Partners helpen u graag. Neem snel contact op!