Commissaris van de Koning Arno Brok onder indruk van Van der Let & Partners

De verbouwde kerk aan de Herenwal 137 en alles wat daarbinnen gebeurt, trok al eerder zijn aandacht, maar nu was het dan zover. Commissaris van de Koning Arno Brok bracht vrijdagochtend een werkbezoek aan de voormalig hervormde kerk en nu hoofdkwartier van marketing- en webdevelopmentbedrijf Van der Let en Partners.
CdK Arno Brok

De verbouwing en renovatie van de kerk trok de aandacht van de commissaris, ook omdat de kerk wordt bemand door een van de meest innovatieve en gewaardeerde ict-bedrijven van het Noorden. Een bedrijf dat maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel heeft staan. Eind 2019 werd de kerk opgeleverd. Bij de rondleiding vertelde algemeen directeur Simon van der Let enthousiast over de verbouwing. Brok was zichtbaar verrast door de omvang van de transformatie, waarbij veel traditionele elementen meer tot zijn recht zijn gekomen. “We hebben getracht een heel eigentijdse werkplek te creëren. Modern met een ‘huiskamergevoel’ waarbij we ook de authenticiteit van het pand nog meer tot zijn recht wilden laten komen”, vertelt Van der Let.

Interieur kerk Van der Let Partners

Bij de verbouwing zijn de toren- en de dakconstructie, die verborgen zaten achter timmerwerk, weer zichtbaar gemaakt. De oude kerkbanken zijn verwerkt in de bar en de balie. Het orgel uit 1866, de blikvanger bij binnenkomst, heeft zijn prominente plek behouden, net als de preekstoel. Er is een open, lichte werkruimte gecreëerd, waar voornamelijk de webdevelopers werken. Op de verdieping zijn glazen geluidsdichte kantoorruimtes gerealiseerd. Door het pand zijn smart-theaterspots aangebracht. Middels een app kan de kerk daarmee in allerlei kleuren worden verlicht.

Werkbezoek in coronatijd

Het was een uniek werkbezoek, want vanwege het thuiswerken in coronatijd was de kerk, op enkele medewerkers na, volledig leeg. Interactie tussen de commissaris en de medewerkers vond plaats via een groot beeldscherm onder het orgel. Na een presentatie van de werkzaamheden zei CdK Brok onder de indruk te zijn van de breedte en diepte van het bedrijf. De afgelopen jaren mocht het bedrijf grote ict-projecten voor zijn rekening nemen en ontwikkelde het eigen producten en diensten.

Van der Let & Partners ontwikkelt en beheert bijvoorbeeld voor het bedrijf World of Health een webapplicatie voor paramedici, met 1,7 miljoen patiënten in beheer. Er worden veel applicaties en koppelingen ontwikkeld in de financiële technologische hoek. Met klanten als het internationale bedrijf Zurich en het accountantskantoor BDO met 24 kantoren in Nederland. Daarnaast heeft Van der Let & Partners een belangrijk samenwerkingsverband met de Wolter Kluwer dochter Twinfield. “Ik kwam er bij de presentatie achter dat Van der Let & Partners de website en online marketing van het landelijke Prins Bernhard Cultuurfonds verzorgt, terwijl ik in het bestuur zit van de Friese afdeling”, aldus de CdK.

Ontwikkeling

Twintig jaar geleden kocht Van der Let & Partners de voormalige kerk uit 1775 en voorkwam afbreuk van het pand. Simon van der Let vestigde zich er in 2000 met vier medewerkers. Van daaruit groeide Van der Let & Partners uit tot een van de grotere ICT van het Noorden met een huidig team van 35 medewerkers, bestaande uit webdevelopers, software engineers, marketeers en vormgevers.

Bij zijn vertrek kreeg de CdK een exemplaar van het door de publishingtak van Van der Let & Partners uitgegeven magazine Friesland Post, waarbij Van der Let het belang van deze Friese cultuurdrager voor onze provincie benadrukte. De overhandiging werd geheel volgens de coronamaatregelen gedaan, middels het traditionele ponkje.

CdK Arno Brok Friesland Post