Verkeerswijzer Groningen

Verkeerswijzer Groningen: nieuwe website die voldoet aan WCAG norm voor toegankelijkheid.

Verkeerswijzer Groningen is een initiatief van het Verkeer- en Vervoerberaad Groningen. Samen met de provincie Groningen lanceert Verkeerswijzer Groningen landelijke en lokale campagnes toegespitst op verkeersbewustzijn van lokale bewoners. Deze campagnes zien wij allemaal in het straatbeeld terug: BOB, MONO en Licht Aan, maar bijna niemand in provincie Groningen weet dat achter deze campagnes Verkeerswijzer Groningen zit...
Website Verkeerswijzer Groningen

De vraag

... En dit moet veranderen. Door een betere online propositie kan Verkeerswijzer Groningen zich beter profileren richting haar doelgroep. Campagnes die worden gelanceerd moeten makkelijk online vindbaar zijn en het is belangrijk dat de naamsbekendheid van Verkeerswijzer Groningen hierdoor vergroot wordt

Ook moeten de bestaande doelgroepen op een efficiëntere manier contact kunnen leggen met Verkeerswijzer Groningen om verkeerslessen en educatie materiaal af te nemen in geval van scholen. 

Daarnaast zijn overheid websites verplicht om te voldoen aan WCAG, oftewel de website moet digitaal toegankelijk zijn. En dat was bij de bestaande website niet het geval.

De oplossing

Samen met het team achter Verkeerswijzer Groningen hebben wij verschillende doelgroepen geïdentificeerd. Voor wie is de website bedoeld? Op welke pagina's moeten deze doelgroepen binnen komen op de site? Wat spreekt hen aan en wat willen zij vinden?

  • De bewoner: Die komt terecht op de specifieke campagne pagina waar naar gezocht wordt 

  • De schooldirecteur: Die dient Informatie te krijgen over de verschillende verkeerslessen 

  • Gemeente personeel: Die dienen eenvoudig te kunnen bekijken waar en wanneer activiteiten plaatsvinden

Om elke doelgroep optimaal te bedienen hebben wij gekozen voor een Wordpress website die volledig naar eigen inzicht in te delen is. Campagnes kunnen frivoler online neergezet worden om zo meer de campagne vibe mee te geven. Agenda activiteiten zijn gekoppeld aan het CRM systeem van de provincie en deze zijn eveneens gekoppeld aan verkeerslessen. En natuurlijk is het mogelijk dat school medewerkers bijlagen kunnen downloaden en gebruiken voor les doeleinden.

Verkeerslesses

Digitale toegankelijkheid (WCAG 2.1 AA)

Juist door die flexibiliteit te bieden bij het vullen van de website is voldoen aan WCAG een grote uitdaging: Onze developers en designers hebben gekeken op welke manier de website ontwikkeld kon worden om zo maximaal mogelijk WCAG geoptimaliseerd te zijn, ondanks flexibele content. Zo zijn de verschillende contrasten diep genoeg om tekst goed leesbaar te houden en er kan door de website genavigeerd worden door slechtzienden; middels een ‘verstopte’ navigatie die te vinden is met je keyboard.

Naast het technische aspect van WCAG ligt er ook een grote rol bij de content schrijvers en beheerders van de website. Begeleiding is hierbij van belang om te wijzen op de belangrijke punten waar rekening mee gehouden moet worden. Teksten moeten begrijpelijk zijn en mogen daarom geen ingewikkelde vaktaal of moeilijke woorden bevatten. Afbeeldingen dienen te worden voorzien van een beschrijvende tekst (“Man fietsend door het centrum van de stad Groningen”). Zo zijn er veel kleine toevoegingen die gedaan kunnen worden om de toegankelijkheid van een website sterk te verbeteren.

Digital Marketing

Bij het lanceren van de nieuwe website hebben wij redirects (verwijzingen van een bepaalde URL naar een andere URL) en SEO-optimalisatie werkzaamheden uitgevoerd. Dit bevatte onder andere het Google Analytics account en doelmetingen instellen, de website aanmelden bij Google Search Console en het uploaden van de sitemap.xml. Tenslotte hebben wij een Google Display en Bing Ads campagne opgesteld om de nieuwe website te introduceren bij inwoners van de provincie Groningen. 

Nieuwe website Verkeerswijzer Groningen

Resultaat

De website is nu mobiel vriendelijk en zoekmachine geoptimaliseerd waardoor je direct een stijging kan zien van het websitebezoek naar de verschillende pagina’s. Doordat alles nu beter geïndexeerd kan worden door Google, is de verwachting dat het verkeer de komende periode nog verder gaat stijgen en de verschillende doelgroepen ook op de juiste plek binnenkomen.

Daarnaast worden campagnes nu direct getoond op de website. Zodra Verkeerswijzer Groningen een nieuwe campagne lanceert wordt de nieuwe website gebruikt als informatiepunt. Hierdoor krijgt Verkeerswijzer Groningen meer naamsbekendheid en creëert provincie Groningen een consistente manier van communiceren.

Even sparren?
...of kom langs
Herenwal 137
8441 BE, Heerenveen
Plan je route