Wil jij een website waarop klanten iets kunnen reserveren of boeken? Met een up-to-date reserveringssysteem voor beschikbaarheid van de producten of diensten? Dan wil je een ‘travel website’.

Met name in de reisbranche is internet niet meer weg te denken als verkoopkanaal. Een georganiseerde backoffice en persoonlijke klantenservice zijn basisvoorwaarden. De combinatie van gerichte online marketing, social media en een dijk van een website maakt het verschil.

Online marketing voor travel websites

De concurrentie is hevig; alle reisaanbieders strijden om de koppositie in Google. Blind staren op de top-zoekwoorden is de valkuil, je moet slim kijken naar trefwoorden. Optimaliseer je content op relevante zoektermen voor vindbaarheid in de Google zoekresultaten. En zet Google Adwords (SEA) in voor woorden die boekingen opleveren, maar organisch niet in de topposities te krijgen zijn. Juist de combinatie van SEO en SEA is vaak de sleutel tot succes. Blijf hierbij goed monitoren of de kosten en opbrengsten in verhouding zijn.

Had je al gelezen dat ook e-mailmarketing een hele kosten-effectieve methode is om boekingen te realiseren? Dat veruit de meeste mensen de keuze voor een bestemming laten bepalen door berichten op social media en dat goede reviews onmisbaar zijn? Naast naamsbekendheid en het opbouwen van interesse door het delen van ervaringen, kan social media ook ingezet worden als onderdeel van je klantenservice.

Maak je travel website responsive

Zorg voor een responsive webdesign; statistieken van onze opdrachtgevers laten zien dat ruim 25% van de bezoekers de site met een smartphone bezoekt. Tablet gebruikers vormen inmiddels ook al een groep van ruim 35%. Dat betekent dat desktop gebruikers (waar de meeste sites voor gebouwd zijn) relatief gezien de kleinere doelgroep aan het worden is.

De kracht van verleiding

Een sterk webdesign is cruciaal. Een bezoeker wil verleid worden met killer-content; mooie beelden en een vertrouwde indruk van de organisatie. Promoot niet alleen de boekings-objecten (villa’s, vakantiehuizen, zeilcursussen) maar ook de beleving eromheen; het gebied, interessante plaatsen en ervaringen van klanten. Maak het persoonlijk waar mogelijk.

Zoeken en boeken

Het oriënteren en zoeken is niet te onderschatten. Bezoekers willen snel kunnen zoeken en filteren, ook op mobiel. De site moet supersnel zijn, als de bezoekers moeten wachten kost dat je echt boekingen (en Google waardeert snelle sites beter). Zorg voor functies als ‘mijn favorieten’ en ‘recent bekeken items’. Een heldere weergave van prijzen en beschikbaarheid is ook van belang, dit is een belangrijk onderdeel in het beslissingsproces. Eenmaal in het boekingsproces is het wegnemen van drempels je belangrijkste uitdaging. Vraag niet teveel gegevens, alleen wat je nodig hebt.

Backoffice en beheer

Nadat de boeking gerealiseerd is zal de afhandeling in de online backoffice verwerkt moeten worden. Wij helpen deze processen in kaart te brengen en leveren slimme tools in ons CMS systeem om betalingen te verwerken, reserveringen te beheren en klantgegevens bij te houden. Een volwaardig systeem van boekingswebsite tot klantendatabase. Ook koppelingen met online boekhoudsystemen en SEPA-integratie behoren tot onze expertise. Bundel onze kennis van marketing en webdevelopment met jouw ervaring in de reisbranche en we maken er samen een succes van!

Meer boekingen?

We hebben ruime ervaring met het bouwen en succesvol maken van travel websites. Van online marketing tot boekingssystemen. Laat ons je huidige site beoordelen, wij zien vaak snel quick-wins en kansen. Ben je toe aan een nieuwe site dan maken we een strijdplan. In goede onderlinge samenwerking én met een solide werkproces wordt je site geheid een succes en vullen we je ambities in.

Vast een goede tip voor een succesvolle boeking; boek een afspraak!